Een webwinkel beginnen? Naar de kamer van koophandel!
Dit is het derde artikel in een serie over het starten van een webwinkel. Een van de belangrijkste stappen die je kunt zetten wanneer je een webwinkel begint is naar de Kamer van Koophandel gaan. Waarom dat zo belangrijk is? Zij kunnen je voorzien van allerlei zaken die je zelf over het hoofd zou kunnen zien. Zij geven je advies over de bedrijfsvorm en bij hen leg je de naam en de activiteit van je bedrijf vast. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die geen gebruik maken van de goede en nuttige diensten van de Kamer van Koophandel. Wil je een webwinkel beginnen? Dan eerst naar de Kamer van Koophandel (KvK)
Het meest handige is om de KvK te bellen voor een afspraak. Wanneer je zomaar langs gaat dan kan het zijn dat je of lang moet wachten, of alsnog gevraagd wordt een afspraak te maken en dat is jammer van je tijd. Wanneer je eenmaal een afspraak hebt dan kun je het beste even goed voorbereid langs gaan. Neem een identiteitskaart mee en bepaal wat je wilt gaan vragen (een stuk of tien vragen op papier zetten van tevoren) of waar je het over wilt gaan hebben.
Als je daadwerkelijk je bedrijf al wilt starten, ook al is het nog een periode na dit eerste bezoek, dan zorg je ervoor dat je de naam van het bedrijf weet, je zorgt voor een domeinnaam en een emailadres.
Daarnaast kun je goed voor de dag komen met alvast een opzet voor een ondernemersplan. Wat wil je gaan verkopen? Ga je zaken doen met het buitenland? Wat verwacht je om te gaan zetten in het eerste jaar? Ga je onderzoek doen? Ga je adverteren? Al dat soort zaken zet je op papier. Je komt zelf zeker voor de dag en je hebt wat te vertellen. Medewerkers van de KvK zullen hierdoor ook beter in staat zijn advies te geven en vragen te beantwoorden.
Wat ook een groot voordeel is van een dergelijk gesprek, je gaat je bedrijf promoten. De medewerkers hoeven je site niet te gaan bezoeken, maar je bepaalt voor jezelf al een doelstelling. ‘Dit is wat ik wil en ik ga het overtuigend brengen’. Het is zeg maar een soort proef om straks in het ‘echt’ te gaan vertellen waar je webwinkel voor staat en wat je ermee wilt bereiken.
Hiermee roer ik denk ik een belangrijk onderdeel aan bij het starten van een webwinkel, het nadenken over je doelen. Dat is echt een niet te onderschatten onderdeel bij het beginnen. Wanneer je helder hebt waar je het allemaal voor doet dan kun je pas echt bekijken of het gehaald gaat worden. Heb je doelstellingen na een jaar absoluut niet gehaald, dan kun je gericht gaan kijken wat er mis ging, en waar je moet veranderen, of misschien wel moet stoppen.
Tenslotte. Op de site van de KvK staat heel veel nuttige informatie. Veel zaken zullen zeker aan bod komen in de serie artikelen, maar de website is een goudmijn voor de startende ondernemer. Dus ook de website is een bezoekje waard!
O ja, een leuke suggestie, morgen op TV “Ik begin voor mezelf”! Een serie over mensen die een bedrijf starten.
Heb je al effecten gemeten van die +1 button van Google die onderaan je pagina?
Er zijn er een paar die een plusje hebben gekregen. De effecten zijn nog niet al te groot te noemen. Ik vind het wat lastig inschatten wat de effecten kunnen zijn en wat we er van kunnen gaan verwachten in de toekomst.