Websites en Copywriters: De kracht van woorden
Een tijdje terug was ik met Valerie Willemse in gesprek. Valerie heeft ons op een charmante manier geleerd hoe krachtig woorden en hoe belangrijk verhalen zijn . Zelf ooit als copywriter gestart weet zij maar al te goed hoe belangrijk goede teksten zijn – ook voor (professionele) websites.
Goede website teksten: Zelf schrijven of een copywriter inhuren?
Uiteindelijk is het aan jou om de beslissing te maken: Wil/kun jij zelf goede teksten schrijven of voel je je beter bij het inhuren van een ervaren copywriter? Je kunt van mening dat als je echt iets met jouw website wilt bereiken, dat je dan toch beter de keus maakt om te investeren in professionals.
Maar …
… Wanneer is een (professionele) copywriter nou een goede copywriter?
Er zijn minstens twee antwoorden op de vraag wanneer content succesvol is:
1) De inhoud is interessant en nuttig voor jouw lezer, je doelgroep.
2) De inhoud is interessant en nuttig voor zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing etc.
Jouw doelgroep moet wat betreft goede content altijd de prioriteit hebben. Tenslotte wil je niet Google maar mensen overtuigen om jouw service of jouw producten te kopen.
Laten we daarom beginnen met goede copywriting voor je doelgroep:
Copywriting – Liever uitgebreid of kort en krachtig?
Uiteraard ligt het altijd aan jouw product of service dat jij op je website aanbiedt en waarover jij wilt informeren. Sommige producten zijn eenvoudig, andere hebben meer tekst (copy) nodig om begrepen te worden.
Over het algemeen gesproken geldt: Zo kort mogelijk en zo uitgebreid als nodig.
Als jij zelf op zoek bent naar specifieke informatie, wil je dan ellenlange, onoverzichtelijke teksten lezen waarvan je niet eens weet of zij uiteindelijk het antwoord op jouw vraag hebben?
Waarschijnlijk niet.
Maar je wilt wel alle informatie krijgen die je nodig hebt om het product en zijn meerwaarde te begrijpen. Maak het lezen van je copy zo makkelijk en gemakkelijk mogelijk.
Stem de schrijfstijl af op jouw doelgroep en gebruik makkelijke woorden i.p.v. te veel vaktaal. Zorg voor overzicht door gebruik te maken van tussenkopjes. Gebruik korte zinnen.
Wat houdt doelgroepgericht copywriting in?
Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een (online) shop? Zet dan up-to-date aanbiedingen en acties en service-specificaties op je homepage en zorg ervoor dat openingstijden makkelijk vindbaar zijn.
Daardoor kun je de drempel voor je bezoekers verlagen om een keer persoonlijk langs te komen.
Zorg in ieder geval altijd ervoor dat je jouw doelgroep goed kent. Weet waar zij op zoek naar zijn en dat duidelijk is dat jij dé oplossing voor hen heeft.
Wat is dan zoekmachines-gerichte copywriting?
Nu je een website hebt met content die interessant en nuttig is voor jouw bezoekers en (potentiële) klanten zou het uiteraard erg fijn zijn als jouw doelgroep dit ook ervaart.
Of anders:
Als jouw content nu ook interessant en nuttig is voor zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing etc.
Want, wat je nu nog wilt is dat jij (en niet je concurrenten) online zichtbaar en vindbaar wordt (en blijft!) wanneer mensen naar producten ‘googelen’ die jij aanbiedt.
Het optimaliseren van teksten op een website is onderdeel van SEO Marketing waarbij SEO staat voor Search Engine Optimization: Voor nu zijn zoekmachines jouw doelgroep.
SEO Marketing en SEO Expert – wordt het nog ingewikkelder?
SEO Marketing hoort bij copywriting als je online succesvol wilt zijn. SEO Experts weten alles over hoe waardevol Google jouw website inschat, hoe zij vervolgens de waarde van jouw website kunnen verhogen, met welke tools jouw succes meetbaar is en hoe jouw website ook op de lange termijn op een hoge positie bij Google e.a. scoort en je boven de zoekresultaten van je concurrentie wordt vertoond.
Ook hier kun je met professionele online marketeers samen gaan werken.
Want: Wat al voor copywriters gold, dat geldt ook bij SEO Experts: Hun expertise is goud waard, maar zij hoeven niet duur te zijn. Tegenwoordig zijn er online veel freelancer SEO experts te vinden die voor weinig geld veel (SEO) waarde aan jouw website toevoegen – zeker een aanrader.
Dit artikel is een advertorial