Waarom een weblog een goed marketing instrument is
Een weblog is de ultieme marketingtool voor websites die wat willen verkopen. Dat komt omdat zoekmachines steeds meer, vaker en sneller informatie indexeren en dit ook van websites verwachten. Daarnaast biedt het de bezoeker een prima manier om eenvoudig op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen de branche. Ook kan de bezoeker eenvoudig commentaar leveren op bepaalde artikelen. Maar hoe gebruik je nu een weblog op je website?
Schrijf vaak en goed
Hoe vaker hoe beter zou ik bijna beweren, maar dat is niet helemaal waar. De kwaliteit mag namelijk niet lijden onder de hoeveelheid. Wanneer je een keer per week een kwalitatief goed artikel kunt afleveren heeft dat meer zin, als dat je 5 artikelen per week schrijft die maar matig zijn.
Een dagelijks artikel is natuurlijk het beste, en dat kan gerelateerd zijn aan het onderwerp van je website in de breedste zin des woords. Heb je bijvoorbeeld een online kinderkledingwinkel, blog dan over de laatste ontwikkelingen op kindermode gebied. Geef reviews over wat je van deze ontwikkelingen vindt. Probeer zoveel mogelijk te vinden waar je over kunt schrijven en de bezoekers zullen in grote getalen komen.
Link naar andere websites
Door vanaf je weblog te linken, binnen een artikel, naar andere websites bouw je aan geloofwaardigheid. Je bent niet alleen uit op eigen belang, maar hebt ook oog voor wat er rondom jouw branche gebeurt. Vanzelfsprekend gaan andere websites ook weer naar jouw site linken, als de content, de inhoud van je website maar weer waardevol genoeg is. Kortom, waardevolle content is de hoeksteen van je weblog.
Link naar andere artikelen binnen je eigen website
Ook het linken naar andere artikelen binnen je eigen website helpt mee aan het verder bouwen van je weblog. Je helpt bezoekers op weg, om ook andere artikelen te lezen en daardoor vergroot je weer je expertise. Daarnaast kan het geen kwaad voor zoekmachines om te verwijzen naar eigen artikelen.
Gebruik je weblog om je expertise te tonen
Ik heb het al een paar keer genoemd in dit artikel, maar het gaat bij een weblog die je toevoegt aan je verkoopwebsite, om het tonen van je expertise. Als je een webwinkel hebt in schoenen en je blogt regelmatig over nieuwe ontwikkelingen dan zullen bezoekers je als expert zien en eerder geneigd zijn om bij jouw te kopen. En daar gaat het uiteindelijk om.
Schrijf over datgene wat de bezoeker interesseert
Aan de hand van de statistieken van je website kun je redelijk goed inschatten waar de bezoeker naar op zoek is. Je kunt ontdekken via welke zoekopdracht hij naar je website gekomen is en of hij gevonden heeft wat hij zocht. Wanneer je er vervolgen voor kiest om artikelen te gaan schrijven, gerelateerd aan het onderwerp van je website dan is er voor een willekeurige bezoeker steeds meer reden om terug te komen.
Het is wel belangrijk dat je schrijft aan de hand van de interesses van de bezoeker, maar je zult, wanneer je begint met bloggen, wel oo zelf en inschatting moeten maken van onderwerpen. Na een paar maanden wordt vrij duidelijk wat de bezoeker wil lezen. Daar komen vaak de meeste reacties op.
ik zit nu ongeveer anderhalf uur (is natuurlijk te kort) te zoeken naar een artikel over hoe je een weblog kan opzetten voor een bestaande website maar elk artikel gaat steeds weer over iets nieuws beginnen.
ik wil aan mijn website een blog koppelen en ik begrijp niet of dat nu gewoon een paar extra pagina's zijn die in dezelfde menustructuur zitten of is het een heel nieuwe site met andere domeinnaam?
weten jullie artikelen die daar over gaan?
groet.
wil
Wat je kunt doen is je bestaande tekst van je website, plaatsen in een WordPress blog. Je kunt deze dan hangen onder de bestaande domeinnaam en ook nog de artikelen die er nu op staan laten doorverwijzen naar de nieuwe URL's van de artikelen. Je kunt ook je eigen domeinnaam gebruiken en een apart onderdeel aanmaken waar je de blog in plaatst (www.friesewitjes.nl/blog ofzo). Je zult dan wel dezelfde layout (ongeveer) moeten/willen aanhouden denk ik.