Het opzetten van een portfolio

Om als webdesigner te kunnen slagen zul je de buitenwereld kennis moeten laten nemen
van wat je kan. De beste manier om jouw kunnen te delen is door middel van een portfolio.
Een portfolio is een weergave van wat je hebt gemaakt. Een eventuele werkgever kan hiermee
snel inzicht krijgen in je capaciteiten.

portfolios.com
Voordat je je computer aanraakt denk dan eerst goed na over wat je op je portfolio zet.
Geef een duidelijk beeld van wat je kunt, maar geef ook te kennen waar je kwaliteiten niet
zitten. Reken maar dat je voor schut staat als je doet alsof je een bepaalde website hebt gemaakt
terwijl je alleen maar in het begin hebt meegedacht over een specifiek logo. Je moet je dus
niet beter voordoen dan je bent.

Denk na over je doelgroep. Wanneer je met name gericht bent op het maken van een bedrijfswebsite,
sla dan geen alternatieve toon aan in beeld en tekst. En andersom geldt dat natuurlijk ook.
Leef je dus in, in de doelgroep die je bedient.

Op de introductiepagina (index.htm) introduceer je jezelf. Wie ben je en wat kun je. Wees
duidelijk en verschaf geen overbodige informatie. Maar doe jezelf ook zeker niet tekort. Hou
het wel eenvoudig, ga niet met allerlei Flash animaties en bannertjes op de pagina zetten. Daar
raken bezoekers echt niet van onder de indruk. Wat wel van groot belang is op deze pagina, is een
duidelijke navigatie. Maak daar werk van, want dan kunnen je bezoekers vinden wat ze zoeken.

Wanneer je je portfolio vult, kies dan voor thumbnails van sites die je gemaakt hebt, maar
laat deze kleine plaatjes ook doorlinken naar de echte site. Plaats bij de thumbnails duidelijke
informatie over de opdracht die erbij hoorde. Geef een duidelijke doelstelling van je manier
van werken die je op de betreffende site toepaste. Zonder dat je teveel in detalis treedt,
want daar kan iemand toch niet zoveel mee als die een site door jou wil laten maken.

Het ergste is een website waar links opstaan die niet werken. Check dit zo vaak mogelijk,
want voor een webdesigner is dat natuurlijk een doodzonde. Wat niet werkt of nog in aanbouw
is, daar link je gewoon niet naartoe.

Wanneer je weinig tijd hebt zijn er websites die je werk uit handen kunnen nemen. je kunt
daar je portfolio op kwijt. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op
portfolios.com.

Ik geloof je heus wel!

Je zit echt niet te wachten op weer een saaie nieuwsbrief...
Met allerlei oninteressante informatie.
Maar echt, als je mijn mails probeert, dan beloof ik je te helpen met de zoektocht naar jouw perfecte niche! Zodat jij een website kunt maken rond jouw favoriete onderwerp of idee!
En je krijgt meteen toegang tot mijn gratis downloads. Proberen? Meld je hieronder aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *