Nieuwsbrief versturen?

nieuwsbriefHet is een understatement, als je een website hebt moet je ook nieuwsbrieven versturen. Ik ben zelfs van mening dat je meer hebt aan mensen die je nieuwsbrief lezen dan aan je volgers op Twitter, of je likers op Facebook.

Mensen die je nieuwsbrief willen moeten hier actief wat voor doen. Ze moeten hun naam en emailadres aan je geven. Doordat ze dit doen, gaan ze al een flinke stap verder dan dat ze klikken op ‘volgen’ of ‘liken’.

Iets van waarde

Vervolgens is het van belang om deze nieuwsbrief lezers dan ook daadwerkelijk iets van waarde voor te schotelen.

Het geeft de lezer de indruk dat hij iets waardevols krijgt als er inhoudelijk goede berichten worden verstuurd. Een nieuwsbrief is er natuurlijk ook voor om je producten aan de man te kunnen brengen.

Daar is niets verkeerd aan en dat zullen je bezoekers ook niet erg vinden zolang ze aan de andere kant ook het idee krijgen dat ze zonder wat te kopen ook interessante informatie opnemen.

Je bindt je lezer

Met een goede nieuwsbrief bind je de lezer dus aan jouw website. Je hebt daarmee dus de kans om je publiek te bewerken. Dit bedoel ik niet in manipulerende zin, maar juist in positieve zin.

Je kunt ze tot actie aanzetten, bijvoorbeeld om te leren hoe je een website maakt. In mijn nieuwsbrief geef ik maandelijks een thema nieuwsbrief uit waarbij ik wat dieper inga op een specifiek onderwerp.

Daarnaast schrijf ik regelmatig (al schiet dat er wel eens bij in), een gewone nieuwsbrief.

Verkopen via de nieuwsbrief

Ik ‘verkoop’ producten via mijn nieuwsbrief. Eigen producten en die van anderen af en toe ook. Hier probeer ik dan wel een balans in te zoeken. Niet iedere nieuwsbrief zit vol met verkooppraatjes en aanbiedingen. Ik probeer juist ook veel waardevolle content aan te bieden.

Aweber

Voor mijn nieuwsbrief maak ik vanaf het begin al gebruik van een nieuwsbrief hosting bedrijf, Aweber.

Bij hen betaal ik per lid een bepaald bedrag, maar zij zorgen voor de juiste afhandeling van iedere nieuwsbrief die ik verstuur. Daar kun je zelf zeker niet voor aan de slag zijn, maar de meeste andere nieuwsbrief verstuurders kunnen wat mij betreft niet tippen aan hun systeem.

Start met een website, start met een nieuwsbrief!

Kortom, ik ben van mening, dat als je een website start waarmee je ook echt groot wilt worden dan is het een ‘verplicht nummer’ om een database aan nieuwsbrief leden op te bouwen. Zonder nieuwsbrief leden kom je er gewoon niet. Je nieuwsbrief vormt de ruggengraat van je website!

Hoe pak je dat nu aan?

Wanneer je een nieuwsbrief wilt gaan uitgeven dat is het belangrijk dat je in de eerste plaats iets hebt weg te geven. Denk aan een eboek, een korte cursus of iets dergelijks. Daarmee maak je het voor de bezoeker aantrekkelijk om zich aan te melden.

Vervolgens zorg je ervoor dat de bezoeker direct meer krijgt dan hij of zij verwacht. Dus als je bijvoorbeeld een eboek weggeeft dan zorg je ervoor dat de eerste mail heel veel informatie bevat waar de bezoeker door verrast wordt.

Waardevolle informatie

Degene die zich aanmeldt krijgt niet alleen een waardevol eboek, maar ook waardevolle informatie waardoor de kans groter is dat hij of zij lid blijft van je nieuwsbrief.

Hou er rekening mee dat een klein percentage snel of na een tijdje zich uitschrijft. Dat is gewoon zo en daar hoef je je niet druk over te maken. Als meer dan 20% zich uitschrijft dan wordt dat natuurlijk wel wat veel en kun je je afvragen of je niet iets verkeerd doet…

Regelmatig

Ik adviseer je ook om regelmatig een nieuwsbrief te schrijven. Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat ik daar ook maar matig in slaag. Toch is het handig om dit te doen aangezien mensen dan gaan rekenen op deze nieuwsbrief.

Zoals ik al aangaf schrijf ik ook een maandelijkse themabrief. Deze wordt automatisch naar de leden verstuurd na 30 dagen. Het geeft je de mogelijkheid om een cyclus te schrijven die iedere lezer ontvangt, wanneer hij of zij zich ook inschrijft.

Ik geloof je heus wel!

Je zit echt niet te wachten op weer een saaie nieuwsbrief...
Met allerlei oninteressante informatie.
Maar echt, als je mijn mails probeert, dan beloof ik je te helpen met de zoektocht naar jouw perfecte niche! Zodat jij een website kunt maken rond jouw favoriete onderwerp of idee!
En je krijgt meteen toegang tot mijn gratis downloads. Proberen? Meld je hieronder aan!

3 reacties

  1. Interessant artikel, tijd om mij eens te verdiepen in nieuwsbrieven!

    Denk dat de reden waarom mensen een bedrijf liken op Facebook of zich aanmelden voor een nieuwsbrief aardig overeen komen.

    Zie:
    http://mashable.com/2011/06/30/why-people-follow-brands/

  2. Misha schreef:

    Erg interessant! Ik ben namelijk ook van mening dat je de aandacht van mensen met een nieuwsbrief goed kan aantrekken als je dat op de juiste wijze doet.
    Vooral als je subscribers hebt is het erg nuttig om nieuwsbrieven te sturen. 2

  3. Thomas schreef:

    Top artikel! Ik ga me eens goed verdiepen in de nieuwsbrieven.
    Echt een eye opener. Thank You!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *