Niche blog starten: hoe begin je?

Vandaag start ik met een experiment. Ik ben gestart met twee blogs, beiden in een specifieke niche. Ik start 2x een niche blog!

Je kunt natuurlijk schrijven over het hebben van ideeën, maar sommige ideeën moet je zelf uitwerken. Kijken wat het effect is en je eigen geloofwaardigheid verbeteren.

De eerste blog die ik al langer van plan was om te starten is een travelblog. Aangezien ik in de buurt woon van de stad Antwerpen leek me dat een aardig idee om daar een blog over te maken.

De tweede gaat over een hobby van mij, namelijk mountainbike. Daarvoor ben ik dus ook een blog gestart.

Twee niche blogs

Hoe je het aanpakt om een niche blog te starten, dat wil ik in dit artikel beschrijven.

Antwerpen blog

Voor de goede orde, de blog over de stad Antwerpen heeft al wat bezoekers. Ik heb namelijk al wat artikelen geschreven die ik eerst op meneersimmering had staan.

Screenshot van antwerpenblog, een niche blog

Screenshot van antwerpenblog, een niche blog

Deze artikelen heb ik op mijn nieuwe site staan en op deze site een 301-redirect geplaatst. Daarmee heb ik de bezoekers vastgehouden die eerst naar meneersimmering kwamen.

Mountainbike site

De website over mountainbike ben ik helemaal vanaf nul gestart. Die heeft nog geen bezoekers, behalve ikzelf.

Screenshot van mountainbike site

Screenshot van mountainbike site

De komende maanden ga ik regelmatig een update schrijven over het er voor staat met beide blogs in de specifieke niche.

In dit artikel ga ik je leren hoe je…

– een goede niche zoekt en vindt
– welke stappen je absoluut moet nemen
– hoe je aan de slag gaat met artikelen schrijven
– wat je zeker moet doen om succesvol te worden

Hoe vind je het onderwerp van je blog?

Een goede niche zoeken begint bij jezelf. Je moet ergens over gaan schrijven of vertellen wat bij jou past. Dat hoeft niet iets te zijn waar je in afgestudeerd bent, het kan ook iets zijn waar je interesse ligt.

In mijn geval was mountainbike iets waar ik interesse in kreeg omdat ik zelf een mountainbike wilde gaan kopen. Hiervoor ging ik op internet zoeken naar blogs en websites.

Op zoek naar een blog over mountainbiken

Op zoek naar een blog over mountainbiken

In de zoekresultaten zie je dat zoeken op mountainbike blog ruim 26 miljoen resultaten oplevert. Dat is veel, maar in de lijst staan al enkele Engelstalige blogs, dus daar heb ik geen concurrentie van als ik een blog zou starten hierover.

In Google Adwords ga ik vervolgens kijken hoe het zit met het aantal bezoeken. Hoeveel mensen zoeken er nu per maand op mountainbike?

En daarbij, welke andere termen zijn interessant?

In Adwords onderzoek naar de niche doen

In Adwords onderzoek naar de niche doen

Zo kwam daar uit dat mountainbike kopen een goed keyword is. Terug naar Google zoeken blijkt dat hier 489.000 resultaten zijn te vinden.

een mountainbike kopen, wat is het resultaat in Google?

een mountainbike kopen, wat is het resultaat in Google?

Dit is wat mij betreft al een goede start.

Een domeinnaam voor een niche blog

De volgende stap is om een domeinnaam te gaan zoeken voor mijn niche blog. Het beste is nog steeds om een domeinnaam te hebben, als het om een niche gaat, waarin het woord waar je op gevonden wilt worden ook voorkomt. Ik wil dus mountainbike als keywoord.

Daarvoor ga ik naar Transip, waar ik al mijn domeinnamen vastleg. Daar kun je op alle voorkomende domeinnamen gaan zoeken.
Hetzelfde heb ik gedaan voor mijn blog over Antwerpen.
Aangezien ik een blog over Antwerpen wil maken begin ik maar eens met de domeinnaam Antwerpenblog.

Ik kies voor een .nl extentie omdat ik als Nederlander over deze stad schrijf, gericht op bezoekers die uit Nederland naar Antwerpen gaan.

Verbazingwekkend is deze naam vrij en registreer ik deze maar meteen. Hier ga ik mee aan de slag.

Vastleggen domeinnaam voor je niche blog

Vastleggen domeinnaam voor je niche blog

WordPress installeren

Na het vastleggen van de domeinnaam koppel ik deze aan een hostingpakket (wat ik al heb) en installeer ik WordPress.

Als ik WordPress heb geïnstalleerd dan zoek ik een gratis WordPress theme en dan ga ik mijn blog stylen.

Nu heb ik dus twee blogs die ik moet gaan voorzien van content. Voordat ik daadwerkelijk mijn blogs aan de wereld bekend ga maken moet er content op de site staan. Ik plan voor beide blogs een vijftal artikelen. Deze artikelen moeten inhoudelijk de basis behandelen.

Google agenda voor de planning

Om het werkbaar en overzichtelijk te houden heb ik in Google agenda een planning aangemaakt. Iedere maandag een artikel voor Antwerpenblog, iedere woensdag een artikel voor Mountainbikesite en iedere vrijdag een artikel voor meneersimmering.

Maak in Google Agenda een planning voor je blog

Maak in Google Agenda een planning voor je blog

De artikelen bedenk ik met behulp van een brainstorm sessie. Daarnaast kijk ik letterlijk om me heen om te bedenken welke vragen ik zelf heb.

Het allerbelangrijkste aan content is dat je antwoord geeft op prangende vragen van anderen.
Mensen hebben een probleem en als jij dat probleem oplost dan wordt je content meer dan de moeite waard.

De content wordt superbelangrijk.

Twee tools voor ideeën

Ook kun je via Google auto-aanvullen op ideeën komen. Vul een woord in, en klik niet op enter, maar kijk wat er aan suggesties verschijnt. Dat zijn zoektermen waar al veel op gezocht is.

Een andere tool, superhandig en eigenlijk onmisbaar is ubersuggest. Vul je keywoord in en er verschijnt een enorme lijst met zoekopdrachten. Deze vormen de basis voor jouw artikelen.

Twee voorbeelden:

Google auto-aanvullen

Auto-aanvullen in Google

Auto-aanvullen in Google

Ubersuggest

Ubersuggest om keywoorden te vinden

Ubersuggest om keywoorden te vinden

Oke, ik hebben nu dus een niche gevonden, een domeinnaam geregistreerd, een WordPress blog ingezet en ik heb ideeën voor de inhoud, de content.

Een onmisbaar onderdeel!

Er is echter nog een ding waar ik me de komende tijd mee bezig moet gaan houden. Iets wat voor beide blogs doorslaggevend is om succesvol te worden. Iets wat voor iedere blog onmisbaar is.

Een nieuwsbrief….

Een nieuwsbrief zorgt ervoor dat bezoekers die normaal gesproken na 30 seconden wegklikken en nooit meer terugkeren, veranderen in terugkerende bezoekers.

Alleen je moet iets hebben waarom mensen zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Dat moet iets goeds zijn, iets wat waardevol is. Iets waar mensen van denken ‘dat wil ik hebben!’

Dit is mijn opdracht voor de komende week. Om iets te bedenken, iets te schrijven, iets te maken wat ik gratis weggeef op mijn niche blogs. Dat is de volgende stap in mijn stappenplan.

Ik geloof je heus wel!

Je zit echt niet te wachten op weer een saaie nieuwsbrief...
Met allerlei oninteressante informatie.
Maar echt, als je mijn mails probeert, dan beloof ik je te helpen met de zoektocht naar jouw perfecte niche! Zodat jij een website kunt maken rond jouw favoriete onderwerp of idee!
En je krijgt meteen toegang tot mijn gratis downloads. Proberen? Meld je hieronder aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *