Neem je lezers serieus
Wanneer je een website hebt wil je lezers hebben. Wanneer je lezers hebt wil je die vasthouden. De eerste eis daarvoor is het serieus nemen van je lezers. Wanneer je lezers niet het idee hebben dat je ze serieus neemt, dan is het snel gedaan. En daarbij… het heeft een positief effect op je zoekmachine resultaten. Hoe?
Persoonlijk blijven
Wanneer je voor je website een artikel schrijft dan is het verstandig je publiek niet te algemeen te benaderen maar in te gaan op de persoon. Daarmee bedoel ik dat je een bepaald iemand in gedachten neemt voor wie je schrijft. Je schrijft dan aan een persoon.
Net als Mart Smeets onlangs op televisie vertelde dat hij altijd Tante Nel uit Dodewaard (of zoiets) voor ogen had als hij Studio Sport presenteerde, om zijn presentatie wat persoonlijker te maken.
Beantwoord vragen
Lezers stellen vragen, bijvoorbeeld via de mail. Laat ze niet te lang wachten op een antwoord. Reageer desnoods met een autoresponder om ze te vertellen waar ze bepaalde antwoorden kunnen krijgen, maar een persoonlijk antwoord is natuurlijk beter. Zeker als je een rechtstreeks antwoord geeft, maar dat kan niet altijd en je kunt dus ook een doorverwijzing doen naar een forum of een andere expert, maar laat een reactie niet uit.
Stuur eens een extra mailtje
Een paar lezers uitlichten en hen een mail sturen met daarin de opmerking dat je ze welkom heet doet wonderen. Meestal doe je dit met lezers die een reactie plaatsen bij een artikel of nieuw reageren op een forum. Door ze extra welkom te heten zullen ze je waarderen en eerder een bezoekje aan je site brengen voor een tweede keer.
Zet een lezer in het zonnetje
Een lezer die een bericht achter laat eens extra benoemen of, zoals ik zelf doe, een lezer en sitecheck geven is een manier om lezers loyaal te maken. Je geeft ze een extra stimulans om zich in te zetten voor je website of forum. Gewoon omdat iedereen er van houdt eens wat extra aandacht te krijgen. Niks verkeerds mee toch?
Laat jezelf zien
Jezelf laten zien door middel van een foto maakt een website persoonlijker en daarmee kan de lezer zich beter identificeren met jouw als schrijver. De meeste mensen vinden het prettig om te weten met wie ze van doen hebben. Als ze op marktplaats een product kopen dan willen ze een foto zien van het product. Jij als schrijver bent leverancier van teksten, die willen ze dus zien.
Bjorn Simmering