Metdehand.nl – Dutch Handmade
Metdehand.nl is het grootste Dutch Handmade online platform dat kopers en verkopers samenbrengt. De site werkt op dezelfde manier als een marktplaats. Kopers en verkopers hebben direct contact met elkaar en regelen de verkoop samen.
Metdehand.nl biedt verkopers ook de mogelijkheid om een digitale shop aan te maken. Hierin plaatst de verkoper zijn/haar zelfgemaakte producten.
Populaire website met handgemaakte producten
De website is opgericht in 2010 en daarmee een van de eerste advertentiesites in Nederland op het gebied van handgemaakte producten. Sinds de oprichting van Metdehand.nl is het platform uitgegroeid tot een populaire website voor zowel kopers (veelal trendy bewuste vrouwen die houden van unieke producten) als verkopers (particulieren, startende vernieuwende labels en kleine bedrijven).
Maandelijks bezoeken ongeveer 27.000 mensen Metdehand.nl. Samen kopen en verkopen zij een heel divers handgemaakt aanbod. Per week worden er gemiddeld 300 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Metdehand.nl bevat ruim 14.000 advertenties. Naast het platform is er een heel krachtige social community ontstaan, bestaande uit Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram en de Blog.
Nog sterker worden
Henriette Klein, een van de oprichters en drijvende krachten achter het succesvolle concept vertelt: “Wij denken dat Handmade qua populariteit nog veel sterker gaat worden. In de trend van eco, recycle en fairtrade passen handgemaakte producten namelijk goed. We hebben dan ook nog zoveel mooie wensen te verwezenlijken!”
Metdehand is letterlijk een ‘uit de hand’ gelopen hobby. Henriette: “De passie voor handgemaakt was al heel lang aanwezig bij mij en mijn tweelingzus.”
“We waren altijd op zoek naar originele en unieke producten. Zelf was ik ook veel aan het freubelen en veel mensen in mijn directe omgeving reageerden daar vaak enthousiast op. Zodoende kwam ik op het idee om een ‘verzamelplaats’ te creëren: makkelijk kunnen zoeken tussen mooie unieke producten op 1 platform en dus niet meer uren surfen en zoeken naar dat ene unieke exemplaar. Maar simpel alles onder 1 paraplu. Daar had ik zelf ook behoefte aan!”
500 aanmeldingen in een week
Samen met haar tweelingzus heeft ze een marktplaats-concept gekocht en deze langzaam vormgegeven en ingevuld. “Het was direct al een succes met in de eerste week 500 aanmeldingen!”
“Nooit hebben we echter de achterliggende gedachte gehad dat een van ons uiteindelijk haar baan op zou geven om alles goed draaiende te houden en uit te breiden omdat er zoveel potentie in zou zitten.”
“Maar het werd al snel duidelijk dat er veel vraag was naar een handmade verzamelplaats van Nederlandse bodem! Naast ons werk waren we dan ook bijna elke avond en het weekend bezig aan Metdehand.nl.
Mail beantwoorden van kopers en verkopers alleen al bleek een heel tijdrovende klus! Laat staan de gewenste groei bewerkstelligen en naamsbekendheid vergroten…”
Fulltime aan de site
“Uiteindelijk hebben we knopen doorgehakt en besloten dat een van ons, om Metdehand.nl een eerlijke kans te geven, fulltime aan het platform gaat werken.”
En zo geschiede. Na het schrijven van een compleet plan zijn de zussen gerichter gaan ondernemen. Persberichten schrijven, een derde compagnon aantrekken om het design en de lay-out van de site te professionaliseren, offline hun gezicht laten zien.
“Deze zaken staan sinds de dag dat ik fulltime aan Metdehand.nl werk, steviger vormgegeven.” aldus Henriette.
“De website is nog steeds groeiende; wekelijks worden wel 300 nieuwe advertenties geplaatst en vele nieuwe aanbieders melden zich bij ons aan!”
“Op dit ogenblik bestaat het team van Metdehand.nl dus uit 3 compagnons en we zijn reuze trots op wat we in een korte tijd hebben bereikt!”
Gerichter ondernemen
Gerichter ondernemen is het sleutelwoord volgens Henriette: “Een belangrijk deel hiervan is het schrijven van persberichten en het structureel benaderen van magazine redacties en uitgeverijen met het unieke aanbod dat onze site biedt.”
“Hierbij zijn we rekening gaan houden met het feit dat media minstens drie maanden vooruit werken. Onze strakke planning is daarop ingericht. Dit zorgt voor dat onze merknaam continu naar buiten treedt.”
“Naast online acties die we zelf bedenken of in samenwerking met partners (zoals winacties op Facebook bijvoorbeeld), laten we zo nu en dan ook offline ons gezicht zien. Hierbij moet je denken aan beurzen en markten. Daar vertegenwoordigt Metdehand.nl zichzelf en (een deel van) haar adverteerders.”
“Daar proberen we dan een nieuwe groep mensen te enthousiasmeren en Dutch Handmade ‘in the picture’ te zetten bij die mensen waar het nog redelijk onbekend is.”
Drie belangrijke tips
De drie beste tips voor ondernemers die aan de slag willen op metdehand:
1) De belangrijkste, maar ook eigenlijk de meest voor de hand liggende tip, is het gebruik van een duidelijke en heldere productfoto.
Wat we vaak zien is dat mensen ‘even snel’ een foto maken van hun product dat ze aanbieden, zonder er goed over na te denken. Dat is ontzettend zonde. Onscherpe, onduidelijke en drukke foto’s met een drukke achtergrond of veel producten op 1 beeld, werkt verwarrend bij kopers.
Ons advies is dan ook: gebruik een witte achtergrond (wit papier), natuurlijk (buiten)licht en meerdere aparte foto’s van het product. Een aantrekkelijke en duidelijke foto zorgt echt voor meer clicks en verkoop omdat het de bezoeker in 1 oogopslag duidelijk is wat je verkoopt.
Ga jezelf maar na bij een internet aankoop: je koopt geen product van een onduidelijke donkere foto. Je wil graag goed kunnen “zien” wat je precies koopt!
2) Zorg dat alle relevante informatie te vinden is in de advertentietekst. Een goede, duidelijke, pakkende en vlot geschreven advertentietekst zorgt ervoor dat je kopers interesseert voor jouw product.
3) Zorg ervoor dat je profiel up-to-date is. Voorzie het van een foto. Je online shop op Metdehand.nl moet ook verzorgd eruit zien. Heb je een label/banner? Zet die er dan op.
Zorg er ook voor dat je een korte duidelijke beschrijving hebt waaruit mensen een goed beeld kunnen vormen wie je bent en waar je shop voor staat. Voorzie je shop (en advertentie) altijd van een link naar je eigen webwinkel indien je die hebt!
Op naar de toekomst!
Toekomstplannen zijn er voor Henriette en haar compagnons genoeg: “Onze lopende doelstelling is vooral het ‘groot’ maken van Metdehand.nl via diverse mediakanalen. Op deze manier krijgen onze adverteerders een steeds groter en breder publiek om hun handmade producten aan te bieden en te enthousiasmeren.”
“Daarnaast zijn we continu bezig met het uitbreiden en professionaliseren van de site. Ook het aanleggen van structurele samenwerkingsverbanden met partijen waarbij we elkaar kunnen verstreken, heeft onze prioriteit.”
“Verder willen we graag ruimte gaan creëren voor Handmade Fairtrade maar dat staat nog in de kinderschoenen.”
Doel: Het grootste Dutch Online Platform blijven. Zo zijn en blijven we een mooie tegenhanger van de Amerikaanse Etsy en de Duitste Dawanda.
Metdehand favorieten
Met zoveel kennis van de handmade markt heeft Henriette ook wel wat favorieten: “Aangezien ik veel op het internet vertoef ben ik dol op het lezen van Blogs. Leuke blogs die ik bijna dagelijks bekijk zijn April and May, Bloesem en beeldstijl.”
“Verder volg ik MamaMarketing op de voet. Leuke dames, die je ook echt iets bij kunnen brengen. Goed netwerk en een duidelijk verhaal.”
“Lekker surfen doe ik graag bij mijn collega’s van Zook.nl. Zij hebben een mooie en overzichtelijke site voor de drukke vrouw. Flavourites.nl is een origineel concept en heeft mijn respect verdiend.”
Uiteraard hebben we ook een favoriet creatief magazine: de Engelstalige en sinds kort ook de Nederlandstalige Molly Makes!
Je kunt metdehand vinden op:
http://www.facebook.com/metdehand
http://twitter.com/metdehand
http://pinterest.com/jetwen77/
http://www.metdehand.nl/blog
Nog nooit van gehoord, maar ik ga zo zeker even kijken op MDH.nl. En al helemaal omdat ik graag op Etsy kijk!