Metatags en zoekmachine optimisatie

metatag description en titleAls het op metatags aankomt dan bestaat er een hoop onduidelijkheid in de wereld. Tijd om daar eens verandering in aan te brengen want regelmatig komen hier vragen over.

Onder metatags die ik in dit artikel behandel bedoel ik de metatag ‘description’, de metatag ‘keywords’ en de ’title’-tag.

Er zijn meer metatags, maar die komen in dit artikel niet aan de orde.

Als je het over SEO gaat hebben, zoekmachine optimalisatie, dan is dit een van de eerste zaken die aan de orde komt. Dit heeft te maken met het oorspronkelijke doel van de metatags. Dat was namelijk om daadwerkelijk informatie te verschaffen aan een zoekmachine wat er op een website te vinden was.

De metatags

De metatag ‘description’ werd voorzien van een uitgebreide omschrijving en de metatag ‘keywords’ werd volgepropt met allerhande steekwoorden waar het idee van was dat deze de zoekmachine konden beinvloeden.

Er zijn trouwens nog heel veel mensen die denken dat deze twee tags nog steeds op deze manier werken. En dat is absoluut niet meer het geval.

De description en keywords metatags worden door een zoekmachine in het geheel niet meer gebruikt om te indexeren wat er op de website aan content te vinden is. Echter de metatag description dient wel een ander doel, daarover zodadelijk meer.

Metatag Keywords

Google gebruikt de metatag keywords dus in het geheel niet. Bing gebruikt het ook niet en voor zoekmachine optimalisatie is deze metatag in wezen nutteloos.

Het enige waar je het voor zou kunnen gebruiken is om voor jezelf te bepalen welke keywoorden, welke steekwoorden, je aan de orde laat komen in je artikel of webpagina. Verder is het nergens goed voor.

Metatag description

De metatag description dan. DEze is voor zoekmachine optimalisatie dus niet van belang. Echter speelt deze tag wel een rol in de zoekmachine resultaten.

Als je namelijk een metatag description hebt. Dan zal dit getoond worden onder de link van de resultaten, zoals je hieronder kunt zien.

De code:
code metatag description HTML-site

Het resultaat in een zoekmachine:

resultaat zoekmachine HTML-site

Een advertentie

De description tag is dus een van de eerste teksten die een potentiele bezoeker ziet als er gezocht wordt naar iets wat jij aan te bieden hebt. Je zou het als het ware kunnen zien als een advertentie die een bezoeker moet overtuigen om op jouw link te klikken en niet op die van een ander.

Het is zelfs onderzocht dat een goed geschreven meta description ervoor zorgt dat er meer op een derde resultaat dan op een eerste resultaat wordt geklikt. Dit alleen maar doordat de description beter geschreven is.

Wanneer je op een bepaald woord zoekt en dit woord staat in de description, dan zal dit woord ook nog eens vetgedrukt worden weergegeven. Hierdoor ziet de bezoeker dus meteen dat het gezochte woord op de betreffende website aan de orde komt.

De description metatag is dus wel degelijk van belang!

Wanneer je deze metatag schrijft, reken er dan op dat Google 150 tot 160 karakters toont. Dus hou de omschrijving kort en eenvoudig.

De title tag

Technisch gezien is de title tag geen meta tag. Maar in SEO opzicht is dat het wel, vandaar dat ik het in dit artikel heb opgenomen. Het is namelijk een onderdeel dat in zoekmachines dubbel gebruikt wordt. In de resultaten en voor het indexeren.

De title tag is datgene wat er in de resultaten in de link weergegeven wordt. Zie de afbeelding bij metadescription. De title tag bestaat uit ongeveer 60 to 75 karakters. Ga hier dus wijs mee om.

Het is belangrijk dat de inhoud kort en krachtig is. Spam het niet vol met verschillende steekwoorden, dus niet 8 varianten van het woord ‘schoen’.

Iedere pagina een unieke title

Zet er ook geen blitse varianten in van een woord. Daar zoekt namelijk niemand op. Zorg gewoon dat je in de title helder weergeeft waar de betreffende pagina over gaat. Iedere pagina krijgt namelijk een unieke title tag. Dus nooit op iedere pagina dezelfde inhoud in de title.

Zet er ook geen naam van je website in, tenzij je hier goed op wilt gaan scoren. Het gaat om datgene waar de bezoeker naar zoekt!

Het kan helpen om ieder belangrijk woord als eerste letter een hoofdletter mee te geven. Het schijnt makkelijker te zijn om de belangrijke woorden te lezen als je dat doet.

Ik geloof je heus wel!

Je zit echt niet te wachten op weer een saaie nieuwsbrief...
Met allerlei oninteressante informatie.
Maar echt, als je mijn mails probeert, dan beloof ik je te helpen met de zoektocht naar jouw perfecte niche! Zodat jij een website kunt maken rond jouw favoriete onderwerp of idee!
En je krijgt meteen toegang tot mijn gratis downloads. Proberen? Meld je hieronder aan!

6 reacties

  1. Waldio schreef:

    Je vergeet een belangrijke meta tag, genaamd de geo metatags. Deze werken uitstekend en zijn nieuw, <a href="http://localhost:8888/forum/22_24558_0.html#5">meer informatie</a>.
    Ook gebruikt Yahoo! nog wel wat keywords, maar dan moet het er niet te veel zijn.
    En de meta description tag wordt vervangen als je <a href="http://schema.org/">microdata</a&gt; gebruikt.

    Ik vind dit artikel een beetje in het verleden blijven hangen. SEO veranderd steeds en dit soort dingen zijn nu een stuk minder geworden. Probeer eens wat te schrijven over de nieuwe ontwikkelingen op SEO gebied i.p.v. alleen maar oude ontwikkelingen te gebruiken.

    • Bjorn Simmering schreef:

      Kijk eens naar dit artikeltje over Geo metatags. Ik durf wel een kanttekening te plaatsen bij de GEO metatags dus…. http://www.seroundtable.com/archives/020870.html

      Als er al sprake is van in het verleden blijven hangen, de genoemde onderdelen zijn essentieel om goed vindbaar te zijn. En ze zijn ook weer essentieel voor de resultaten.

      Er zijn nog genoeg webmasters die niet eens weten hoe je een title tag goed toepast en die meta description en keywords volgooien met van alles en nog wat…

  2. Waldio schreef:

    "Kijk eens naar dit artikeltje over Geo metatags. Ik durf wel een kanttekening te plaatsen bij de GEO metatags dus…. http://www.seroundtable.com/archives/020870.html&quot;

    Bing en Yahoo! gebruiken het vol op. SEO is wat anders dan je website goedmaken voor Google, het is het goed maken voor een zoekrobot of die van Bing, Yahoo! of Google is maakt niet uit.

    "Er zijn nog genoeg webmasters die niet eens weten hoe je een title tag goed toepast en die meta description en keywords volgooien met van alles en nog wat…"

    Dat betekend niet dat je weer telkens eenzelfde bericht moet aanmaken met dezelfde tekst erin.
    Beter is het om ook vooruit te gaan op de toekomst en natuurlijk om dit soort berichtjes te maken. Maar ik zie hier alleen SEO berichtjes met als onderwerp 'hoe werkt <title>' en 'hoe werkt <meta> description/keywords'.

    "Als er al sprake is van in het verleden blijven hangen, de genoemde onderdelen zijn essentieel om goed vindbaar te zijn. En ze zijn ook weer essentieel voor de resultaten."

    Zowel de meta keywords als de meta description tag hebben totaal geen invloed op het vindbaar zijn. Slechts alleen de <title> tag heeft invloed erop en is essentieel voor SEO.

    Dat komt dus neer op dat 66,667% eigenlijk niks met SEO te maken heeft en 33,33% wel. Dat vind ik niet een gemiddelde waar je naar opzoek bent.

  3. john schreef:

    Ik blijf het allemaal een moeilijk verhaal vinden.Maar wel bedankt voor de uitleg.

  4. saskia schreef:

    als je website gebruik maakt van drie templates (is dat te veel?), zet je dan per pagina nieuwe descriptions? of moet je alleen in de drie templates een overkoepelende metatag description zetten? Ik zelf zou denken dat je het per pagina doet, maar voordat ik in mijn code ga rommelen van de paginas die gebruik maken van de templates wil ik eerst weten of dat veilig is.
    alvast bedankt!

  1. 22 november 2012

    […] kun je ook weer terug laten komen in de meta description van je […]

Laat een antwoord achter aan Waldio Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *