Hoe trek je bezoekers met social bookmarking?
Bezoekers, daar gaat het om als je een website hebt. Een van de mogelijkheden om je website meer bekend te maken bij het grote publiek is door artikelen die je hebt geschreven aan te melden bij zogenaamde ‘social bookmark sites’. In Nederland zijn er een paar grotere spelers, Nujij.nl, Ekudos.nl en MSN reporter, overigens geen partij voor grote sociale websites als Digg.com en Stumble upon.
Nadeel van digg.com en Stumble upon is natuurlijk dat het met name is gericht op Engelstalig publiek en daardoor kom je met Nederlandstalige content wel heel moeilijk op de voorpagina. En daar is het toch om te doen. We kijken even naar de Nederlandse Social bookmark sites ‘Ekudos’, ‘Nujij’ en ‘MSN reporter’.
Ekudos
Ekudos werkt op basis van kudo’s, een soort stem als je een bepaald artikel goed of lezenswaardig vindt. Als je genoeg kudo’s hebt kun je op de voorpagina komen en daarmee een groter publiek aanspreken. De meeste artikelen die je tegenkomt op Ekudos gaan over het produceren van zelfgemaakte webinhoud, het laatste nieuws, technische ontwikkelingen, filmpjes en
het functioneren van ekudos zelf. Je kunt op de site vrienden uitnodigen of uitgenodigd worden, at natuurlijk weer handig kan zijn om meer stemmen (kudo’s) te krijgen.
Nujij
Handige naam en gelinkt aan de populaire nieuwssite nu.nl. Hierdoor wordt er een groot publiek aangesproken. In tegenstelling tot Ekudos, waar de meest populaire artikelen op de voorpagina staan, staan hier de nieuwste artikelen vooraan. Er staan een stuk of twaalf subonderwerpen. De meeste artikelen zijn nieuwsgerelateerd of hebben een grappige inslag. Daarnaast wordt hier veel gereageerd op artikelen. Wanneer je ingelogd bent en je vind een bepaald artikel de moeite waard, dan kun je het eenmalig een stem geven.
MSN reporter
Voor deze site log je in met een schermnaam. Je kunt dit blijkbaar makkelijk manipuleren. De knop om een artikel toe te voegen is wat lastiger te vinden, Je staat ook niet zomaar op de voorpagina. Door de link vanaf msn.nl heb je wel een groot publiek wat eventueel naar jouw artikel doorlinkt. De berichten zijn meestal te plaatsen in de categorie bizar, grappig, technologie of nieuws. Stemmen kan door rood of groen te klikken. Waarbij groen staat voor ‘kick’ en rood voor ‘dump’.
Wanneer je een artikel aanmeld bij een van de drie, of alledrie natuurlijk, zorg dan voor een pakkende titel, die wel gerelateerd is aan de inhoud. Zorg er daarnaast voor dat je op een gunstig tijdstip post. ’s Avonds wordt er meestal veel gepost, terwijl je ’s ochtends meer kans hebt om op te vallen. Het meest handig is dat je een paar mensen hebt die jouw artikel omhoog kunnen stemmen, kicken of kudo-en(?).
Tenslotte nog een handige wordpress plugin op marketingland.nl. Hiermee heb je direct alle plugins onderaan je artikel staan (net zoals hier) en daarmee zorg je ervoor dat lezers jouw artikel omhoog stemmen of aanmelden voor deze social bookmark sites.
Handig artikel over hoe je met social sites meer bezoekers naar je website kunt krijgen. Ikzelf maak gebruik van NuJij en soms Ekudos. Nu jij werkt prettiger en sneller voor mij. Ook is het eenvoudiger om een nieuw artikel te plaatsen. De bediening werkt makkelijker. Msn reporter gebruik ik niet. Tip: Als je een artikeltje op NuJij plaatst, zorg dan ook dat er goed op wordt gereageerd. Dit werkt in uw voordeel als u kijkt naar de positie die het nieuwsbericht in de zoekmachine krijgt. Het nieuwsbericht krijgt van zichzelf al een goede positie in de zoekmachines, maar zodra er actief gereageerd wordt, dan is het pas feest.