Hier is een methode om een succesvolle nieuws website te maken
Een nieuws website is nog steeds een van de meest populaire soort websites. Je vindt er de laatste berichten rond een bepaald onderwerp en zo’n website houdt je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Je kunt zelf ook een nieuws website beginnen. Hier is een methode die werkt.
Zoek een onderwerp waar je thuis in bent
Belangrijkste is dat je een onderwerp kiest waar je thuis in bent, zodat je weet waar nieuwsberichten over gaan. Meestal is een onderwerp in brede zin al voorzien van een grote website die er nieuws over brengt, dus misschien moet je je nieuws website wat smaller maken.
Wanneer je bijvoorbeeld een website wilt gaan maken over wielrennen, dan zou je een nieuws website kunnen gaan maken over Nederlandse wielrenners. Of als je een nieuws website wilt maken over ‘een eigen bedrijf beginnen’, dan kun je je toespitsen op het financiele gedeelte.
In webtermen noem je dat een niche, een afgebakend onderwerp, waarmee je weliswaar een kleiner publiek aanspreekt, maar waarmee je wel extra expertise aan de dag kunt leggen.
Schrijf je in voor Google news
De volgende stap is om je in te schrijven voor een aantal termen, gerelateerd aan je onderwerp bij Google News. Via deze website heb je toegang tot allerlei nieuwsbronnen en persbureaus, maar nu specifiek voor het onderwerp waar je je voor hebt ingeschreven. Je kunt onderaan de webpagina met resultaten ook instellen dat je mail ontvangt wanneer er een bericht verschijnt met daarin jouw onderwerp.
Aan de hand van de berichten in Google nieuws kun je je ook aanmelden bij persbureaus die schrijven over jouw onderwerp. Deze persbureaus komen vanzelf naar voren als je een paar dagen op Google nieuws aan het zoeken bent.
Post een paar berichten per dag
Wanneer je nieuws ziet dat interessant is voor je website, aarzel niet te lang, maar begin direct een bericht te schrijven. Niet het nieuws kopieren, maar je eigen verhaal schrijven. Zorg dat je een van de eerste bent die een nieuwsbericht via een weblog weer door kan sturen, de wereld in.
Wanneer je een van de eersten bent die over een bepaald onderwerp weet te schrijven, dan gaan anderen jouw als expert zien op dat gebied en dat is essentieel.
Kijk maar naar de website die als een van de eerste berichtte over de dood van Michael Jackson. De site TMZ.com wordt nu als best geinformeerde site gezien rondom de dood van MJ en zij zullen daardoor dus heel veel links krijgen.
Zij wachten niet al te lang met het uitbrengen van berichten, zij informeren hun bezoekers zo snel en zo vaak mogelijk. Kijk maar eens hoeveel berichten ze per dag posten. Natuurlijk zit daar een heel team achter, maar wat let jou om een paar keer op een dag een bericht te schrijven. Zes berichten op een dag posten, een half uur werk per bericht, dat is verspreid over een dag ongeveer drie uur werk. Moet toch kunnen.
Schrijf in eigen woorden
Ik merkte al op dat je geen persberichten moet gaan kopieren, nee, vertel in je eigen woorden het nieuws en zet daarbij je eigen mening. Wat je er goed aan vindt of wellicht wat je er niet goed aan vindt. Doe dat stellig, maar wel naar waarheid. Zorg dat je daarin uitblinkt.
Je krijgt dan respons, want er zijn altijd mensen die het oneens zijn met een bepaalde mening. Maar reactie levert uiteindelijk bezoekers op en dat is waar het om gaat. En wellicht blijven ze komen omdat je juist zo scherp je mening geeft en meestal wordt dat gewaardeerd.
Mooi artikel! Wat ik me wel al een tijdje afvraag, maar telkens niet achter kan komen, hoe werkt dat met persbureau’s? Ik neem aan dat hier voor betaald moet worden, of juist niet? En in wat voor een bedragen moet je dan ongeveer denken? Of heb jij hier ook geen verstand van..
In het artikel ‘http://localhost:8888/artikelen-schrijven’ staan een aantal persbureaus genoemd die nieuws leveren. Voor sommigen moet je je inschrijven met een emailadres, maar je hoeft er niet voor te betalen. Soms moet dat als je een betaald artikel wilt lezen, maar als je goed leest in een inleiding van een betaald artikel kun je meestal een persbericht terugvinden op de site van het bedrijf dat het bericht heeft opgesteld.
Wanneer je persberichten gaat versturen kan het zijn dat je daarvoor moet gaan betalen. Maar dat is geloof ik niet het geval bij jou.