Een presentatie plannen

Als je een presentatie moet gaan geven dan hebben de meeste mensen de neiging om achter hun computer te gaan zitten, ze starten powerpoint op en kijken dan naar een leeg scherm. Of ze kiezen een template en zijn twee uur bezig met het uiterlijk van hun presentatie.

Herkenbaar? Daar moeten we dus wat aan gaan doen. Want dat is niet de manier om een presentatie te gaan opzetten. Eigenlijk moet je eerst eens offline.

Je notitieboek

In eerdere artikelen schreef ik al wel eens over het grote belang van een notitieboek. Een boekje waarin je al je ideeën enzovoort kwijt kunt. Dit gaan we dus gebruiken voor onze presentatie.

Ook dan pak je een lege bladzijde voor je maar dan is het allereerste wat je moet doen opschrijven wat de titel wordt van je verhaal. Beter nog, wat is het doel van het verhaal wat je gaat vertellen.

Denk hiervoor aan de krant en dan meer specifiek de krantenkoppen. Daar staat kort en krachtig wat je zal gaan lezen in het verhaal eronder. Jij beslist ook meteen of je dit gaat lezen. Of het je aanspreekt of niet.

Kijk eens goed naar de krantenkop en bedenk waarom je dit zou gaan lezen.

De kop van jouw presentatie

Want dat is het doel van de kop van jouw presentatie. Dat mensen die in de zaal of online naar jouw luisteren rechtop gaan zitten en alert zijn omdat jij hen iets gaat vertellen wat voor hem of haar interessant is.

Dit is het allereerste op die lege pagina wat je gaat opschrijven. Wat is het doel van mijn presentatie. Niet wollig en in moeilijke taal (dan gaat niemand rechtop zitten), nee heldere taal, duidelijkheid! Wat kunnen we verwachten? Wat gaat er gebeuren.

Een voorbeeld zeg je?

Dit is wat ik vaak zie:

‘Hoe geef je een goede presentatie?’

Ik zou zeggen, we maken er dit van:

‘Een presentatie maken voor dummies’

Beetje prikkelen mag wel, maar het doel is meteen duidelijk. Ik maak een presentatie over presenteren en mijn doelgroep zijn beginners. Dat mensen als dummie worden aangesproken dat lossen we later op, daar geven we een vrolijke draai aan.

Wat er dan met de gevorderden gebeurt? Zij voelen zich niet aangesproken. Maar dat is ook de bedoeling. Zij krijgen namelijk niet iets te horen waar ze wat aan hebben. Dat was namelijk ook niet mijn doel. Gelijk duidelijk maken, in de titel van je presentatie wat je doel is, dat is essentieel en goed!

In een volgend artikel vertel ik je stap 2. Wat doe je als je de titel hebt? Maar eerst… bestel je notitieboekje, die ga je nog veel nodig hebben!

Ik geloof je heus wel!

Je zit echt niet te wachten op weer een saaie nieuwsbrief...
Met allerlei oninteressante informatie.
Maar echt, als je mijn mails probeert, dan beloof ik je te helpen met de zoektocht naar jouw perfecte niche! Zodat jij een website kunt maken rond jouw favoriete onderwerp of idee!
En je krijgt meteen toegang tot mijn gratis downloads. Proberen? Meld je hieronder aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *