Doelstellingen voor de webschrijver

Bron: Webwijzer. Eric Tiggeler en Rob Doeve, www.taalcentrum.vu.nl/webwijzer

In de eerste van de serie artikelen over
schrijven op het web hebben we een aantal doelstellingen
bepaald die bij het schrijven van een website van belang zijn. Deze doelstellingen waren ‘Informeren’,
‘Communiceren’ en ‘PR en transacties’. Dat de meeste websites gebruik maken van een combinatie van deze
doelen moge duidelijk zijn, maar wat betekenen deze doelen nu voor de webschrijver.

Noodzaak van doelstellingen

voorwaarden
Je kunt gewoon geen website maken zonder eerst duidelijke doelstellingen voor ogen te hebben. Als je namelijk
weet wat de organisatie of jijzelf met de website wilt bereiken, kun je vaststellen welke informatie op het web
moet en op welke manier je deze informatie het beste presenteert.

Doelstellingen vertalen naar het web.
Nu je een hoofddoelstelling hebt bepaalt zul je gerichte doelen moeten bepalen. Je zult naast je hoofddoelstelling een
aantal subdoelen moeten bepalen zoals:

  • Onderzoek doen naar behoeften van de klant.
  • Nieuwe producten inorduceren.
  • Producten rechtstreeks verkopen
  • Een online catalogus aanbieden
  • Informatie inwinnen en afhandelen

Uit deze doelstellingen kun je praktische consequenties afleiden voor je taken als webschrijver.

Antwoord geven op vragen
Je kunt nu antwoord geven op een aantal vragen. Bijvoorbeeld:

Welke informatie selecteer ik?
Dus wat moet de bezoeker kunnen doen op de site? Moet u alleen informatie geven? Moet de informatie voorlichtend
zijn of ook wervend?

Hoe richt ik me tot de lezer?
Spreek je de lezer aan als jij of als u? Is de stijl neutraal of commercieel? Gebruik je veel uitroeptekens en vette
letters of juist een rustige stijl?

Hoe actueel moet ik zijn?
Zorg je regelmatig voor een update?
Worden alle pagina’s regelmatig ververst, of alleen de belangrijkste. Verwachten de bezoekers de laatste trends?

Kortom, verschillende doelen leidt tot verschillende eisen aan de tekst. Zorg dat de doelen duidelijk zijn
voor iedereen die aan de site werkt en ermee te maken heeft.

De volgende keer gaan we aandacht besteden aan de doelgroep voor wie je schrijft.

Ik geloof je heus wel!

Je zit echt niet te wachten op weer een saaie nieuwsbrief...
Met allerlei oninteressante informatie.
Maar echt, als je mijn mails probeert, dan beloof ik je te helpen met de zoektocht naar jouw perfecte niche! Zodat jij een website kunt maken rond jouw favoriete onderwerp of idee!
En je krijgt meteen toegang tot mijn gratis downloads. Proberen? Meld je hieronder aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *