De opzet van een artikel
Een artikel dat je schrijft voor je weblog of website bestaat uit een aantal onderdelen. Wanneer je daaraan voldoet heb je een goed artikel geschreven. Met goede artikelen trek je bezoekers.
De titel
Voor zoekmachine optimalisatie, maar ook voor je bezoeker is de titel het belangrijkste eerste onderdeel. Wanneer je hiermee de aandacht weet te trekken dan is de eerste indruk goed.
Een titel is belangrijk voor de zoekmachine omdat hier veel waarde aan gehecht wordt. Hierin kun je dus belangrijke en relevante woorden plaatsen.
Een inleiding
Wanneer bezoekers getrokken worden door de titel gaan ze de eerste inleidende alinea lezen. Wanneer ze teleurgesteld worden naar aanleiding van de verwachting die de titel gaf, haken ze alsnog af.
In de inleiding moet dus voldoende informatie staan die de bezoeker verleidt om verder te lezen.
De inleiding hoeft niet lang te zijn als het maar prikkelt tot verder lezen. Evenals de titel moet nieuwsgierigheid geprikkeld worden.
De kern, unieke content
Vervolgens ga je naar de kern van de tekst. Het is belangrijk dat het om unieke content gaat. Wat uniek is, is interessant om te lezen. Uniek wordt iets pas als je het als schrijven ook zelf ervaren hebt.
Ik kan een prachtig betoog schrijven over hoe goed een boek is, maar dan moet ik het boek wel zelf gelezen hebben, anders is het alleen maar gekopieerde informatie.
Kort en overzichtelijk
De kern deel je op in korte alinea’s. Dat maakt de tekst overzichtelijk. Daarnaast zet je subkopjes in de tekst. Meestal lezen bezoekers websites nogal scannend en niet goed.
Wanneer je de inhoud al voor ze in stukken hakt en vervolgens nog eens in hapklare brokken breekt, waarbij ze zien dat ze steeds een stukje vorderen, dan wordt je artikel gelezen.
Conclusie
Aan het einde van de tekst trek je een conclusie, stel je een vraag om reacties op te roepen of sluit je gewoon af. Dit stuk kun je extra meerwaarde geven door (eventueel met behulp van een plugin) links te geven naar gerelateerde artikelen. Je houdt je bezoekers op je website en je geeft ze wat ze willen, namelijk nog meer unieke en goede content.