De kracht van de nieuwsbrief
Een nieuwsbrief is een uitstekend middel om bezoekers aan je website te binden. Een half jaar geleden ben ik gestart met het uitgeven van een nieuwsbrief en ik ben positief verrast over het resultaat. Al heb ik gaandeweg wel wat veranderingen doorgevoerd die alleen maar een beter resultaat geven. Hier een overzicht van mijn aanpak.
Welke nieuwsbrief host?
De eerste stap was het zoeken naar een goede host voor nieuwsbrieven. Daarvoor moest ik eerst bedenken wat ik wilde met de nieuwsbrief. Mijn doel was om een extra informatiebron op te zetten en daarnaast moest ik het medium gebruiken om af en toe producten te kunnen lanceren, zoals de ‘Cursus Website Maken’.
Ik ben me gaan orienteren op de Nederlandstalige markt, maar kon geen goede host vinden die en niet duur was en aansloot bij wat ik wilde.
Via verschillende sites kwam ik op het spoor van Aweber. Een van de meest bekende nieuwsbrief hosts in de Engelstalige website-business. Ik besloot in zee te gaan en de verschillende stappen te ondernemen om bezoekers zich te laten inschrijven voor de nieuwsbrief.
Plaats van inschrijfformulier
De plek waar bezoekers zich kunnen inschrijven plaatste ik na een artikel en aan de linkerkant van de website ‘boven de vouw’. Dat is de plek die zichtbaar is zonder dat je moet scrollen. In de eerste maanden resulteerde dat in een goede respons van ongeveer 4 a 5 inschrijvingen per dag.
Bij Aweber kun je verschillende vormen kiezen om bezoekers te laten inschrijven voor een nieuwsbrief, bijvoorbeeld door een popup te laten verschijnen als de site voor het eerst bezocht wordt. Deze vorm pas ik wellicht in de toekomst toe, maar nu nog niet, wel zal het percentage inschrijvingen daarmee drastisch verhoogd worden.
Groei van aantal leden
Met een dagelijkse aanwas van 3 tot 6 leden groeit het ledenaantal gestaag. Op een gegeven moment heb ik een advertentie boven de aanmelding gezet waardoor het aantal wat minder werd en zakte naar een gemiddelde van 2 nieuwe leden per dag. Niet zo heel erg omdat ik aan het zoeken was naar een nieuwe insteek voor de frequentie.
Frequentie nieuwsbrief
In eerste instantie stuurde ik een algemene nieuwsbrief per week. Met algemeen bedoel ik dat er geen actuele zaken in worden besproken zodat het niet uitmaakt wanneer de nieuwsbrief wordt verstuurd. Aweber biedt namelijk de mogelijkheid om elke bezoeker bij de eerste nieuwsbrief te laten starten, zodat alle nieuwsbrieven die in deze reeks worden geplaatst ook gelezen worden.
Op een gegeven moment besloot ik dit te veranderen. Ik had een stuk of twaalf uitgebreide nieuwsbrieven die teruggrepen op allerlei artikelen uit het archief. Ik besloot deze twaalf nieuwsbrieven uit te gaan geven in een frequentie van een keer per maand en daarnaast te starten met een wekelijkse actuele nieuwsbrief over de recent verschenen artikelen.
Een lid van de nieuwsbrief krijgt hiermee maximaal twee nieuwsbrieven per week. De eerste algemen nieuwsbrief verschijnt direct na aanmelden, de tweede na een week en dan in een frequentie van een maand. Na een jaar zijn (voorlopig) alle algemene nieuwsbrieven gelezen, en daarmee stopt die cyclus. De wekelijkse actuele nieuwsbrief blijft komen zolang ik ze schrijf.
Voordelen van een nieuwsbrief
Als snel kwamen er voordelen naar boven. Op maandag verschijnt de wekelijkse nieuwsbrief. Dit zorgt voor een topdag qua bezoekersaantal, maar blijkbaar klikken deze bezoekers ook nog eens beter op advertenties. De inkomsten voor die dag liggen twee keer zo hoog als normaal.
Alle lezers krijgen ook maandelijks artikelen uit het archief voorgeschoteld. Hiermee zorg je voor een vast aandeel aan bezoekers waardoor je minden afhankelijk bent van bezoekers via een zoekmachine.
Ik durf wel te beweren dat een van de belangrijkste veranderingen van het afgelopen half jaar, het starten van een nieuwsbrief is geweest. Overweeg het ook eens, kwaad kan het zeker niet, maar pak het dan wel goed aan.