Creatief en bloggen
Jij bent creatief en ondernemend en dat wil je aan de buitenwereld laten zien. Tegenwoordig kun je niet meer zonder een website. Om te laten zien wat je in huis hebt zou je moeten gaan bloggen.
Dat klinkt wel heel verplichtend, dat moeten, dus ik zal in dit artikel je vertellen waarom je zou moeten bloggen en waarom je dat niet moet doen bij een gratis service zoals blogger of blogspot.
Overigens is het zelfs aan te raden om naast een webwinkel ook een weblog te starten. Het beste kun je dit ook weer doen bij een ander bedrijf dan waar je de webwinkel zelf hebt ondergebracht. Ook daar zal ik in dit artikel nog wel wat over vertellen.
Bloggen met invloed
Bloggen, wat is dat precies? Ooit begonnen als een soort online dagboek, is bloggen uitgegroeid tot een volwaardig nieuwsbrengend onderdeel op internet. Niet alleen nieuws, maar eigenlijk alles wordt verteld via een blog.
Er zijn al heel veel vooraanstaande weblogs die een behoorlijke invloed hebben.
Deze blogs hebben een andere insteek dan de blogs van mensen die creatief en ondernemend zijn. Juist voor creatieve ondernemers is een blog het ideale middel om aan de wereld te vertellen wat ze kunnen en wat ze aan te bieden hebben.
Volhouden is belangrijk
Echter veel mensen die een weblog beginnen maken de fout om dit weer te laten verwateren. Dan heeft het geen zin. Een blog wordt pas interessant als je goede content aan te bieden hebt.
Waarom ga jij tenslotte naar een blog van bijvoorbeeld VTwonen, 101woonideeen of meneersimmering.nl?
Je wilt regelmatig leuke, interessante en inspirerende zaken lezen en daardoor ook zelf weer geinspireerd worden om met je dingen aan de slag te gaan, toch?
Bloggen maakt interactief
Met een blog heb je de mogelijkheid om interactief aan de slag te gaan. regelmatig nieuwe artikelen posten en vervolgens ervoor zorgen dat de bezoekers weten wat jij aan te bieden hebt. De bezoeker wil graag weten wat jouw beweegt en drijft.
Het mooie van een blog is dat je bezoekers kunnen reageren op je hersenspinsels. Ze worden direct betrokken bij wat jij denkt en schrijft.
Waarom dan geen blogger, blogspot of WordPress.com?
Dat is tot gratis en daarom heel gemakkelijk? Ja dat is waar, maar het grootste probleem wordt dat het nooit van jezelf wordt.
Website moet van jezelf zijn
Alle artikelen die je plaatst, alle informatie die je geeft, het is eigendom van de aanbieder en niet van jezelf. Nu zal het niet zo’n vaart lopen, maar als de dienst stopt, wat dan? Of wat te denken van het plaatsen van advertenties?
Misschien wil je over een jaar alsnog je weblog in eigen beheer, wat doe je dan met die zorgvuldig opgebouwde links en je plekje op de zoekmachines?
Een blog in eigen beheer geeft je alle vrijheid. Vrijheid om wel of geen advertenties te plaatsen. Vrijheid om de website er uit te laten zien zoals jij wilt. De keuze voor een domeinnaam die bij jouw past.
Kijk het kost je enkele euro’s per maand, maar daar krijg je dus veel voor terug. Namelijk een echte, eigen website.
Linkbuilding
Kies voor een blog bij een ander bedrijf, of in ieder geval op een andere server dan je huidige webwinkel. Voordeel is dan dat je aan linkbuilding kunt gaan doen. Linkbuilding, het opbouwen van links van en naar je website is essentieel voor het goed scoren in een zoekmachine.
Een link vanaf een goed lopende unieke blog is heel waardevol en heeft meer waarde als deze niet op een en dezelfde webserver staat.
Kortom, starten met een blog is een zeer goede investering die zichzelf snel terug verdient omdat je meer bezoekers en meer kopers krijgt voor je creatieve producten.
Bedankt voor dit inspirerende stukje! Ik blog nog wel even verder bij blogger, wie weet in de toekomst.