Besteed je tijd nuttig – Hoe het 80/20 principe ook in je voordeel kan werken
Ken je dat? Je moet een artikel schrijven, maar het komt er maar niet van, eerst je mail nog checken, dan de statistieken bekijken van Google analytics. O ja, nog even de mail bekijken, misschien zit er nog wat tussen de spam? En natuurlijk moet je ook nog minstens zes keer per dag je Adsense account bekijken of er nog wel een euro meer verdient is.
In een artikel van een week terug, over het 80/20 principe, had ik het al over de voordelen voor een website, maar ook voor jezelf kan het 80/20 principe van belang zijn.
Je kan er vanuit gaan dat het bovenstaande realiteit is voor de meeste mensen die bloggen of websites vullen met artikelen. De meeste internetters zijn namelijk lui. Ze besteden 80% van hun tijd aan onzin en 20% van de tijd komt er nog iets goeds uit hun handen.
Hierin kun je het verschil maken. Als je dit nu eens weet om te draaien en het 80/20 principe in je voordeel gaat laten werken, dan kun je er vanuit gaan dat jouw website bij de 20% van de websites komt die er toe doet.
Dat is geen theorie. Ik heb dit gemerkt uit eigen ervaring. Als je 80% van je tijd nu eens gaat steken in dingen die er toe doen, dus een artikel gaan schrijven, je nieuwsbrief afmaken en je collega’s met reacties bestoken, dan zul je zien dat je een omkeer gaat teweeg brengen.
Hoe pak je dat aan? Gewoon ervoor zorgen dat eerst de dingen gebeuren die belangrijk zijn en dan pas de andere zaken gaan doen. Als je een artikel wil gaan schrijven ga je niet eerst rondsurfen, je moeder bellen en naar de wc. Nee je gaat zitten en je schrijft. Is het klaar, dan doe je de andere dingen. Echt dit is een grondhouding die moet veranderen en die heel lastig kan zijn.
Je zult merken dat je dan ineens bezig bent met zaken die van belang zijn en niet meer bezig bent met onbelangrijke zaken. Daar moet je nu eens vanaf.
Eigenlijk moet je jezelf het volgende opleggen. 1 keer per dag je Adsense account bekijken. 1 keer per dag je statistieken bekijken en 2 keer per dag je mail checken.
Ik zie sommigen al schuiven op hun stoel. Ja ja, het is een soort verslaving hoor, dat internet gebeuren. Er zijn mensen die zeggen dat 1 keer per week de mail checken voldoende is. En ze bekijken hun statistieken een keer per maand! Hun Adsense account ook. Ze besteden hun tijd aan nuttiger zaken en niet aan zaken waar je toch geen invloed op hebt.
Jawel, je hebt er wel invloed op, niet door het steeds te bekijken, maar door er mee aan de slag te gaan, en dat doe je door, je raadt het al, je website te voorzien van nieuwe en goede content.
Bjorn Simmering
p.s. Dit artikel is ook een beetje voor mezelf geschreven. Best lastig om wat minder ‘lui’ te zijn…
p.p.s. Het boek van Richard Koch is een echte aanrader: Je kunt het kopen bij Managementboek.nl
Ik herken het heel goed en ben ook al bezig om mijn tijdsplanning aan te passen. Daarna is het volhouden en wennen.
Dat 80%/20% principe zie je echt overal terug. Misschien omdat veel mensen het vaak in artikelen weer aanhalen.
Komt me bekend voor, ik hoop ooit ook eens de cijfers om te draaien.