9 tips voor effectieve webteksten
Een website zonder tekst is geen effectieve website en zal niet veel bereiken. Nou ja, uitzonderingen daargelaten zoals websites waar video de boventoon voert, of een website zoals Pinterest, waar het gaat om afbeeldingen.
Wil je goed scoren met je website dan is een goed geschreven tekst van essentieel belang.
In 9 tips wil ik laten zien hoe je een goede webtekst schrijft.

1. Schrijf korte zinnen
De zinnen die je schrijft in een webtekst mogen kort zijn. Korte zinnen nodigen op een scherm uit tot lezen.
Lange lappen tekst zijn gewoon lastiger en vermoeiender om te lezen op een scherm.
Vandaar dat je, net zoals ik nu doe, veel korte zinnen met veel witruimte op websites tegenkomt.
Overigens betekent dat niet dat de inhoud mager is. Integendeel, maar je wilt toch dat de inhoud gelezen wordt?
2. De titel is de helft
Een goede titel zorgt ervoor dat teksten verder gelezen worden.
Wanneer een titel weinig zegt, dan haakt minstens de helft van de mensen af.
Sommigen beweren zelfs tot 80% van de mensen.
Dat betekent dat de helft van de tijd zou moeten gaan zitten in het schrijven van de titel. Misschien wel wat overdreven, maar toch…
3. Gebruik tussenkopjes
Doordat het vermoeiender lezen is op een scherm, lezen mensen dus meer scannend.
Op zoek naar informatie die aanspreekt.
Scannend lezen wordt makkelijker als je veel tussenkopjes gebruikt. Deze zijn vetgedrukt, trekken de aandacht en als daar iets interessants staat, je begrijpt het al.
4. Weet wie je doelgroep is
Wanneer je dan daadwerkelijk gaat schrijven, bedenk wie je doelgroep is.
Mart Smeets zij ooit dat hij presenteerde voor ‘Tante Annie’. Hij had dus iemand van zijn doelgroep in het hoofd.
Nu is ‘Tante Annie’, misschien niet jouw doelgroep, maar het werkt heel goed als je een bepaald iemand voor jezelf beschrijft en uitdenkt.
Deze persoon is veel makkelijk aan te spreken dan het algemene publiek en de bezoeker zal zich sneller herkennen.
5. Weet precies waar je over schrijft
Als je gaat schrijven, weet dan waar het over gaat. Doe eerst goed onderzoek.
Heb kennis van zaken.
Doe je niet mooier voor dan dat je bent, maar zorg dat je zaken gecheckt en gecontroleerd hebt.
Zo schreef ik ooit eens een artikel voor de voorloper van HTML-site, waarin ik zei dat HTML een programmeertaal was. Dat heb ik geweten….
Dat was in 2001 en ik was net begonnen. Dat artikel heb ik maar snel verwijderd.
Overigens, van dat soort fouten kun je leren…!
6. Gebruik goede links
Een link moet niet de inhoud bevatten zoals ‘klik hier’. Je moet in de link de tekst schrijven wat over de inhoud van de link gaat.
Stel je hebt een link naar een pagina over rubberen stoeptegels. Dan schrijf je “rubberen stoeptegels zijn goedkoop en lang te bewaren”, in plaats van “rubberen stoeptegels zijn goedkoop, klik hier als je meer wilt weten!
Zorg er trouwens voor dat links als link herkenbaar zijn. Onderstreept en het liefst blauw!
Misschien dat je webdesigner een beetje moppert, en als het je alleen maar om design te doen is dan moet je het ook laten, maar geef anders je bezoekers wat herkenbaarheid.
7. Houd rekening met SEO
Al vele malen heb ik over zoekmachine optimalisatie geschreven. Het is toch goed om hier rekening mee te houden als je een artikel of webtekst schrijft. Zorg dat je de belangrijkste regels in je hoofd hebt zitten.
Je hoeft geen SEO goeroe te zijn, maar de basis, die goed is voor 80% van goede SEO, moet je gewoon beheersen.
8. Schrijf niet voor Google
Ook wel handig dat je voor je lezer schrijft en niet om Google blij te maken. Schrijf gewoon zoals je zou schrijven, probeer Google wel te vriend te houden, maar de tijd dat we Google blij maakten met niet leesbare teksten ligt ook al weer achter ons.
Google krijgt steeds betere algoritmes, die we niet moeten proberen te doorgronden, maar waar je mee aan het werk moet, gewoon door de bezoeker in het oog te houden en niet Google.
9. Zet aan tot actie
Wanneer je een artikel schrijft, dan wil je daar wat mee. Wat dan, dat verschilt.
Iets verkopen?
Iets bewerken bij de lezer?
Een mening geven?
Zorg dat de bezoeker dat ook weet.
Een verkooptekst moet een call- to action bevatten. Een meningvormend artikel mag uitdagen tot nadenken. Neem dat mee wanneer je een artikel schrijft.
Website rapport
Wil jij weten of jouw teksten effectief zijn? Laat een website rapport maken en ik keer je website binnenste buiten…
Ik geef je tips en adviezen hoe je jouw website nog beter kunt maken en nog meer bezoekers kunt trekken.