5 manieren om het beter te doen als hosting bedrijf
De hostingbedrijven schieten nog steeds als paddestoelen uit de grond. Er is een aantal grote en een nog veel groter aantal kleine bedrijven wat je webhosting kan verzorgen. Altijd goed als er veel concurrentie is natuurlijk, maar veel hostingbedrijven hebben volgens mij geen idee hoe ze met hun klanten moeten of kunnen omgaan.
Beetje gechargeerd natuurlijk want de meeste bedrijven doen hun stinkende best en zorgen er voor dat jij als klant tevreden blijft. Toch kan dit volgens mij nog beter. Ik heb namelijk het idee dat je op bepaalde punten toch het verschil kunt maken. Zelfs als je als relatief nieuw hostingbedrijf aan de slag gaat in een drukke markt.
Paar voorbeelden waar het beter kan.
1. Regelmatig op de hoogte houden
2. Uitgebreide support
3. Uitleg met video
4. Basisbegrippen toelichten
5. Gratis handboek voor beginners
Laat ik ze allemaal eens stap voor stap langs lopen. Ik wil niet beweren dat geen enkel hosting bedrijf hier wat mee doet trouwens, ik zie alleen veel hosting bedrijven die hier niets of weinig mee doen.
Regelmatig op de hoogte houden
Klanten vinden het prettig als ze regelmatig te horen krijgen hoe het met een bedrijf gaat. Ik denk hierbij aan een maandelijkse nieuwsbrief met wat handige inside informatie. Bijvoorbeeld een interview met een medewerker. Updates van ontwikkelingen en andere ‘leuke’ wetenswaardigheden.
Dus niet alleen met kerst een kaartje mailen, maar gewoon regelmatig laten weten dat het goed gaat. Er is een aantal bedrijven dat je alleen maar op de hoogte brengt als er iets niet goed gaat. Geen nieuws is goed nieuws zou je kunnen zeggen, maar waarom zou je het niet even laten weten als er goed nieuws is?
Uitgebreide support
De meeste hosting bedrijven bieden 24 uur support aan. Mooi zul je zeggen, maar ook hier gaat het meestal om calamiteiten en je moet ze niet bellen om een eenvoudige kwestie buiten kantoortijden.
Nou hoeft dat ook niet nodig te zijn als je op andere manieren support aanbiedt. Bijvoorbeeld door Twitter te gebruiken (en dan niet een keer per maand). Door een forum te zetten op je website waar mensen elkaar verder kunnen helpen. En een goede FAQ (frequently asked questions) kan de support afdeling natuurlijk enorm ontlasten. Kom je een vraag tegen, zorg dat je deze meteen kan plaatsen in een FAQ overzicht en binnen de kortste keren kun je deze rubriek gebruiken om naar te verwijzen.
Uitleg met video
Het is verbazend hoe weinig hosting bedrijven doen met video terwijl er zo veel mee kan. Uitleg geven over hoe een administratie gedeelte werkt is reuze gemakkelijk met behulp van video. Laat zien welke toepassingen je eenvoudig aan een gehoste website kunt toevoegen. Zorg dat mensen kunnen zien hoe ze bestanden moeten uploaden, dat soort zaken.
Een eigen video kanaal op Youtube doet niet alleen wonderen om zaken uit te leggen en je vaste klanten heen te sturen, maar ook voor de vindbaarheid van je eigen hosting bedrijf komt het ten goede. Hoe meer (goede) video hoe beter!
Basisbegrippen toelichten
Wat ik ook opvallend vind is dat hosting bedrijven zo goed kunnen strooien met allerlei technische termen. Blijkbaar willen ze daarmee de indruk wekken dat ze goed bezig zijn. Dat zal wel zo zijn, maar de gemiddelde gebruiker heeft geen idee wat er precies bedoeld wordt en de vraag is of ze dan je klant worden.
Er zal een groep hosting bedrijven zijn die zich hier dan ook niet op richt, maar als je je wel op de ‘gewone’ man wilt richten dan zou ik zeker proberen normale taal te gebruiken en niet al te veel termen toe te passen die er toch niet toe doen.
Een overzicht met basisbegrippen is handig, duidelijke taal op je homepagina is essentieel, zeker in combinatie met goed geschreven, geoptimaliseerde teksten in een concurrerende markt.
Gratis handboek voor beginners
Laatste tip. Misschien is het handig om een kort handboek te (laten) schrijven waarin je kort, eenvoudig en concreet uitlegt hoe een nieuwe klant om moet gaan met het hostingpakket wat hij of zij heeft besteld. Met zo’n handboek weet de gebruiker meteen wat hij wel of niet moet doen, welke stappen ondernomen moeten worden, daarnaast voelt hij zich veel meer serieus genomen.
Het kost een keer wat tijd, geld en energie, maar het rendement van zo’n startersgids is onschatbaar. De meeste klanten blijven vaak lang zitten waar ze zitten, zeker als ze tevreden zijn, als ze het gevoel hebben serieus genomen te worden en als ze regelmatig wat te horen krijgen, ook in positieve zin.
Simmering.nl
Meer over het laten schrijven van webhosting teksten kun je lezen op mijn website ‘Simmering.nl’.
1 reactie
[…] Geplaatst op | 27 december 2011 | Geen reacties […]